Каплун Л. А.

Тема виступу: «Розвиток творчого потенціалу учителя та учня на основі трансформації педагогічних ідей В.О. Сухомлинського»

Творчість — це не сума знань, а особлива спрямованість
інтелекту, особливий зв'язок між інтелектуальним життям
особистості і прояви її сил в активній діяльності.
В.О. Сухомлинський
Дивовижно розмаїтий, багатовимірний і щедрий у невичерпному джерелі любові до дітей творчий талант педагога. Через його діяльність реалізується і державна політика, спрямована на зміцнення інтелектуального та духовного потенціалу нації, і формується особистість, світ якої відображається у веселках незрівнянного блиску своєї неповторності. Школі потрібен учитель, котрий працює у форматі творчих пошуків, що ґрунтуються на здобутках традиційної методики й включають інноваційні елементи педагог умотивований не на репродукцію, а на експеримент, дослідження, новаторство.
Сучасний педагог — фундаментально освічена людина, здатна гнучко перебудовувати напрям і зміст своєї професійної діяльності, яка самостійно працює над власним розвитком, підвищенням освітнього й культурного рівнів, уміє самостійно набувати необхідних для професійної діяльності знань, умінь і навичок, критично мислить, володіє стійкою системою мотивів і потреб соціалізації, здатна активно й творчо діяти.
Він повинен уміти сам і навчити учнів:
● творчо засвоювати знання і застосовувати їх у конкретних навчальних і життєвих ситуаціях;
● критично осмислювати здобуту інформацію;
● оволодівати вміннями й навичками саморозвитку, самоаналізу, самоконтролю та самооцінки.
Педагог-професіонал не лише зорієнтований на трансляцію знань, умінь і навичок, а й на розвиток людських здібностей, такий, що вміє на практиці працювати з освітніми процесами, будувати розвивальні освітні ситуації, а не просто ставити і вирішувати дидактичні завдання, такий, що дійсно є реальним суб'єктом педагогічної діяльності.
Це має бути педагог нового типу, здатний:
● швидко реагувати на суспільні зміни, що відбуваються;
● корегувати власну професійну діяльність щодо співвідношення соціальних вимог.
Він має бути передусім професіоналом у педагогічній діяльності, на відміну від спеціалістів вузьких предметних областей, цілеспрямовано здійснювати загальну освіту і розвиток вихованців, здатний до проектування власної діяльності, її змін та вдосконалення. Характерною особливістю його професійної свідомості має бути зосередженість мислення на педагогічних проблемах, бачення педагогічного процесу як цілісного явища, центральне місце в якому належить особистості дитини.
Учені формулюють такі найважливіші риси педагогічної креативності (здатності до творчості):
● пошуково-проблемний стиль мислення;
● проблемне бачення;
● розвинена творча уява, фантазія;
● специфічні особисті якості (допитливість, самостійність, цілеспрямованість, готовність до ризику), а також специфічні провідні мотиви (творчий інтерес, захопленість творчим процесом, прагнення досягти результату, необхідність реалізувати себе).
У сучасних умовах існує гостра потреба суспільства у тому, щоб його члени навчились адаптуватись до швидких соціально-економічних змін, тому формування у людини творчого ставлення до навколишнього світу і його пізнання, а разом із тим і пізнання себе у світі є надзвичайно важливим. Тому кожен учитель повинен розвивати в собі потребу в цілеспрямованому і систематичному самовдосконаленні себе як творчої особистості, розвивати професійні вміння, допомагати своїм вихованцям відкривати власний творчий потенціал, який стане в майбутньому джерелом щастя та самовдосконалення.
На розвиток творчого потенціалу вчителя впливає як зовнішні чинники (шкільна загальна атмосфера), так і внутрішні (готовність вчителя до самостійної творчої діяльності). До внутрішніх чинників перш за все потрібно віднести самоосвіту вчителя, яка є необхідною умовою професійної майстерності  педагога. Для того щоб вчити інших потрібно знати більше, ніж інші. І ці знання не повинні обмежуватися предметом і методикою його викладання. Учитель повинен бути в курсі передових технологій, мати знання в різних сферах суспільного життя, орієнтуватися в сучасній політиці, економіці, культурі та інше.
Перш за все учителю постійно потрібно оновлення інформації. Джерельною базою є наукові, методичні видання, Інтернет-ресурси, електронні посібники та інше. Робота з інформацією не є самоціллю, а повинна мати практичну направленість, щоб передати учням  спроможність використати наданні знання і навчити їх самим обробляти інформацію, робити наукові дослідження.
Педагогічна діяльність - процес постійної творчості. Але на відміну від творчості в інших сферах (наука, техніка, мистецтво) творчість педагога не має на меті створення соціально цінного нового, оригінального, оскільки його продуктом завжди залишається розвиток особистості. Звичайно, творчо працюючий педагог, а тим більше педагог-новатор, створює свою педагогічну систему, але вона є лише засобом для отримання найкращого в даних умовах результату.
Для розвитку творчих здібностей учнів  планую  проведення нестандартних уроків. Це уроки, які позбавлені звичайних шаблонів, мають загальний, об'єднуючий початок — елементи рольової гри. Нестандартні уроки обов'язково містять творчі ситуації, які збуджують до співробітництва і співтворчості на уроці. Найчастіше в практиці роботи використовую такі нестандартні уроки, як конференції, диспути, змагання, КВК, спектаклі, усні журнали, уроки-загадки, уроки-мандрівки тощо.
На уроках активно використовую метод аналізу навчальних текстів для виконання творчих завдань. Підбираючи творчі завдання для уроку,  продумую, які тексти з підручника і матеріали з зошитів слід запропонувати учням для аналізу при виконанні творчих завдань. І, хоча в процесі аналізу діти не знайдуть прямих відповідей на завдання, адже воно творче, а не репродуктивне, вони ще раз повторять теоретичний матеріал, який є основою для виникнення асоціацій у свідомості дітей. Аналізуючи асоціації, що виникли, діти зможуть знайти відповіді.
Изображение 150.jpg
Приємно спостерігати за реальними  перетвореннями  особистості учня. Про результативність педагогічної творчості вчителя в навчально-виховному процесі свідчать реальні перемоги учнів: шкільні та районні олімпіади, Конкурс знавців української мови імені Петра Яцика,  інтелектуальні конкурси «Соняшник», «Колосок» та інші.  Розвиваючи свою педагогічну творчість, підвищую таким чином результативність навчально-виховного процесу, адже вона знаходиться у прямо-пропорційній залежності  від правильно обраних шляхів розвитку та реалізації творчої педагогічної діяльності, від особистісних якостей учителя. Тому для організації навчально-виховної діяльності необхідно враховувати саме такі чинники формування творчої особистості, адже тільки у сприятливих педагогічних умовах за допомогою правильно обраних шляхів реалізації свого творчого потенціалу може вільно розвиватися творчий учитель.

З досвіду роботи
Каплун Людмили Анатоліївни



6 коментарів:

  1. "Учителями повинні бути люди чесні, діяльні і працьовиті, не тільки для годиться, а й насправді. Вони повинні бути живими взірцями чеснот, що їх вони мають прищеплювати іншим".(В. Сухомлинський) Саме таким вчителем є Людмила Анатоліївна Каплун. А ще Людмила Анатоліївна - творчий вчитель! А як відомо-творчий вчитель - творчі учні! Дякую за цікавий досвід, в захопленні від ваших уроків! Бажаю і надалі творчих успіхів у роботі, творчих і талановитих учнів!

    ВідповістиВидалити
  2. Сучасний педагог - фундаментально освічена людина . Саме таким педагогом є Л. А. Каплун . Її уроки завжди цікаві і результативні. Бажаю Людмилі Анатоліївні творчих злетів!

    ВідповістиВидалити
  3. Людмила Анатоліівна розвиває в собі потребу в цілеспрямованому і систематичному самовдосконаленні себе як творчої особистості, розвиває професійні вміння, допомагає своїм вихованцям відкривати власний творчий потенціал, який стане в майбутньому джерелом щастя та самовдосконалення.Шановна,Людмило Анатоліівно,Ви-творчий,креативний педагог.Здоров'я зичу Вам крепкого.

    ВідповістиВидалити
  4. Людмила Анатоліівна розвиває в собі потребу в цілеспрямованому і систематичному самовдосконаленні себе як творчої особистості, розвиває професійні вміння, допомагає своїм вихованцям відкривати власний творчий потенціал, який стане в майбутньому джерелом щастя та самовдосконалення.Шановна,Людмило Анатоліівно,Ви-творчий,креативний педагог.Здоров'я зичу Вам крепкого.

    ВідповістиВидалити
  5. Великий той учитель, який проймається справою, якої навчає. Людмила Анатоліївна, саме такий вчитель.Вона навчає і виховує гарний учнів....Якщо медикам ми ввіряємо наше здо­ров'я, то вихователям ввіряємо моральність і розум дітей наших, ввіряємо їхню душу, а разом з тим і майбутнє нашої вітчизни.

    ВідповістиВидалити
  6. Людмило Анатоліївно! Ви і є тим сучасним педагогом, фундаментально освіченою людиною, здатною гнучко перебудовувати напрям і зміст своєї професійної діяльності, яка самостійно працює над власним розвитком, підвищенням освітнього й культурного рівнів, уміє самостійно набувати необхідних для професійної діяльності знань, умінь і навичок, критично мислить, володіє стійкою системою мотивів і потреб соціалізації, здатна активно й творчо діяти.
    Тож, наснаги Вам, здоровя і творчих злетів. Бажаємо Вашим вихованцям перемог не тільки на районних олімпіадах!

    ВідповістиВидалити