Стець М. І.

Тема виступу: «Розвиток комунікативної  компетентності молодших школярів на основі використання літературної спадщини В.О. Сухомлинського»

Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського є джерелом творчості та глибокого вивчення практичного досвіду для кожного вчителя. Для мене, як вчителя початкових класів, вона відкриває нові можливості у формуванні і вдосконаленні професійної майстерності. Василь Олександрович оригінально розглядав проблеми організації навчально-виховного процесу з учнями молодшого шкільного віку. За рік до систематичного навчання у Павлиській середній школі на облік бралися 6-річні діти . Це було потрібно для того, щоб пізнати кожну дитину, глибоко вивчити індивідуальні особливості її сприйняття, мислення, розумової праці, добре вивчити особливості здоров’я майбутнього першокласника. Ці завдання педагог успішно вирішував у Школі радості – об’єднанні дошкільнят. У першому класі він взагалі не визнавав «чистих» уроків читання, письма, математики, а домагався того, щоб навчання було частиною багатого духовного життя дитини, яке б сприяло його розвитку та збагачувало її розум. Виховання дітей 6-10 років називав «школою сердечності» та радив педагогам і батькам вчити дітей добру, любові, милосердю. Для цього, як підкреслював Василь Олександрович, треба, щоб діти постійно бачили гуманістичний зміст вчинків і поведінки тих, хто їх оточує. У своїх працях педагог переконує, дитина не повинна виростати байдужою, нечулою, черствою, вона має зростати у постійному піклуванні про навколишній світ рослин, тварин, людей, доглядати і допомагати їм.
Зміни, що відбуваються в цей час у науці, на виробництві, у соціальному житті, викликали необхідність розробки нових підходів до системи навчання і виховання школярів. Кому, як не нам, вчителям початкових класів, знати, що зацікавити дитину легко тоді, коли розмовляємо доступною їй мовою. Тоді у пригоді стають казки В. О. Сухомлинського. Він писав: «Через казкові образи в свідомість людей входить слово з його найтоншими відтінками… Під впливом почуттів, що пробуджуються з казковими образами, дитина вчиться мислити словами… П’ять, десять разів дитина може переказувати одну й  ту саму казку і щоразу відкриває в ній щось нове». Багата спадщина нашого земляка В.О. Сухомлинського простими, доступними казками. Читаючи їх на уроках читання, мови, природознавства, образотворчого мистецтва та інших уроках, ми  черпаємо мудрі поради, які здаються зовсім простими, ненав’язливими, зрозумілими. Його твори допомагають учням спостерігати, думати, висловлювати думки.
D:\Мои документы\на сайт\2016-2017\педчитання округ\IMG_9320.JPG
Василь Олександрович Сухомлинський свої уроки проводив у «Кімнаті казок», щоб діти мали змогу повністю поринути в атмосферу чарівного світу казки. Саме казці він приділяв особливе місце у естетичному вихованні. На основі оповідань та казок В. О. Сухомлинського учні створюють сюжетні малюнки, в яких проявляють сміливість і багатство фантазії, іноді використовують таке кольорове поєднання, яке надає зображенню таємничості і фантастичності. Дуже часто використовую казки під час вивчення понять «добро», «людяність», «чесність», «скромність». Важливу роль Василь Олександрович на своїх заняттях відводив словниковій роботі. Він говорив, що на кожному уроці дитина повинна поповнювати словникову базу, знайомитися з новим, робити маленькі відкриття. Я також на уроках російської мови намагаюся знайомити дітей із словами, лексичне значення яких для них нове. Я записую на дошці слово і запитую дітей, чи знають вони значення? Якщо деякі учні розуміють, про що йде мова, то вони пояснюють значення однокласникам. Якщо ні, то ми звертаємося до тлумачного словника. Діти повинні усвідомити, що наша мова багата, милозвучна, що словниковий запас її дуже великий, і потрібно вивчати мову, бути ерудованим, бо рідна мова, то основа з основ для кожної людини.
Спадщина видатного педагога зі світовим ім’ям – це невичерпне джерело педагогічних ідей мудрих порад які завжди є актуальними в освітянському житті, тому, не зупиняючись на своїх досягненнях, будемо продовжувати вивчати, популяризувати творчі та педагогічні знахідки великого Учителя з метою навчання і виховання справжніх патріотів, свідомих громадян України. 


З досвіду роботи
Стеця Миколи Івановича

1 коментар:

  1. Шановний, Миколо Івановичу,бажаю Вам відкривати нові можливості у формуванні і вдосконаленні професійної майстерності. Ви молодий та творчий педагог.Успіхів Вам на педагогічному поприщі.

    ВідповістиВидалити