Петренко В. Г.

Тема виступу: «Ідеї В. О. Сухомлинського щодо розвитку творчих здібностей учнів»

У сучасних умовах, коли в освіті реалізується ідея модернізації, суттєво змінюються соціальні установки і потреби в галузі освіти, визначено нові концептуальні підходи до побудови всієї системи освіти, відбувся перегляд змісту всіх компонентів педагогічної діяльності. Інноваційні процеси стали важливими напрямками діяльності освітніх установ. Особливістю навчального процесу стає орієнтація на компетентнісно-орієнтоване навчання, виховання і розвиток духовно-моральної сфери людини, що забезпечує освітнім установам і педагогам право свободи вибору змісту і форм навчання, розробки авторських освітніх програм та впровадження інноваційних технологій, посилюється інтеграція освіти, науки і практики.
В освітньому просторі дедалі більшого значення набуває потенціал особистості, її здібності, обдарування і якості. Нове століття визначають століттям інтелектуальної творчості. На перший план висувається творчий потенціал працівника - його професіоналізм, ерудиція, вміння творити, креативність мислення. Саме він є запорукою успіху навчального закладу. Життя постійно змінюється, підштовхуючи школу так само до змін. Її розвиток вимагає нових форм організації навчального процесу, нових ритмів та методів узгодження системи освіти з вимогами сучасного життя та з потребами особистості. А  учительська праця і педагогічна творчість є синонімами.
Однак світова економічна криза, що зачепила і Україну, накладає свій відбиток і на школу. Я глибоко переконана, що тільки безперервна самоосвітня робота сприяє підвищенню майстерності, розвитку інтелекту, допомагає долати застарілі педагогічні позиції, адаптуватись до нових умов роботи. І завжди згадую відомі слова: «Якщо не відчуваєш любові до школи, до дітей, займайся чим хочеш, але тільки не дітьми. Бо робота з дітьми, викладання – це мистецтво, творчість, а не ремесло». І щоб досягти належного рівня викладання будь-якого предмета, намагаюся  з багатьох методів обрати свій, а маючи багато підручників - не дотримуватися кожного, а комбінувати, вибирати, тобто творити.
В своїй роботі творчо підходжу до побудови структури уроку, шукаю ефективні методи і прийоми навчання, які спонукали б кожного учня до активної самостійної пізнавальної діяльності. Звичайно, навіть найвдаліша структура уроку не може бути усталеною. Урок – це педагогічний витвір, а вчитель є його творцем. Свій найкращий урок вчитель готує все життя.
Для стимулювання творчого пошуку, розвитку творчих здібностей учнів  передбачаю проведення нестандартних уроків. Нестандартні уроки обов'язково містять творчі ситуації, які збуджують до співробітництва і співтворчості на уроці. Найчастіше в своїй практиці роботи  використовую такі нестандартні уроки, як конференції, змагання, КВК, спектаклі, усні журнали, уроки-загадки, уроки-мандрівки тощо.
З метою розвитку  свого творчого потенціалу систематично  виступаю на семінарах різних рівнів, педрадах, конференціях, конкурсах тощо.
Саме підготовка та участь у таких заходах дає можливість мені докладно знайомитися з відповідною науково-педагогічною літературою, передовим досвідом з окремого питання, переосмислити, вдосконалити, засвоїти нові методи та прийоми навчальної роботи, спонукає  конструктивно сприймати нові ідеї, з'ясовувати їх суть, досягнення і недоліки. Така робота формує системне мислення,  визначає перспективу свого творчого зростання.
Щоб подолати інертність, консерватизм, стати справжнім, творчим учителем, треба вчасно себе оцінити. Бо тільки самоаналіз прискорює розвиток педагогічних здібностей і є одним із найефективніших способів педагогічного самовдосконалення. Об'єктивно оцінюючи свою роботу, я висуваю вимоги до себе, а значить, активізую свої власні динамічні духовні резерви. Це допомагає стати творцем у педагогічному процесі, а творчість учителя – це ще й управління самим собою. Сьогодні у школі потрібен не просто "урокодавець", а творчий учитель, який повинен усе життя працювати для того, щоб навчання приносило радість і задоволення кожній дитині, було ефективним і плідним. Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, музики, фантазії, творчості... Ми повинні навчати і виховувати так, щоб дитина почувала себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена праця, стимулююча робота школяра забарвлюється радісним почуттям і може принести маленьким людям переживання творця. (В. О. Сухомлинський).
Розвиток педагогічної творчості вчителів і підвищення результативності навчально-виховного процесу залежить від психолого-педагогічних умов, правильно визначених шляхів розвитку та реалізації творчої педагогічної діяльності та особистісних якостей учителя. Отже, педагогічна діяльність – це передусім діяльність творча.
Без творчості неможливі ні виховний, ні навчальний процеси. Бо подібно до того, як скульптор ліпить свої скульптури, художник пише картини, а ювелір обробляє коштовне каміння, учитель творить нову особистість, яка житиме в цьому суспільстві, стане його невід'ємною часткою.
Наше життя рухається вперед. І школа повинна йти в ногу з часом. ХХІ століття – століття високих комп’ютерних технологій. Сучасна дитина живе в світі електронної культури. Змінюється і роль вчителя – він повинен не тільки добре знати предмет,  володіти  відомою методикою його викладання, але й використовувати нові методи, форми викладання, а також швидко  освоювати нові ресурси, намагаючись їх грамотно застосовувати.
Я працюю вчителем початкових класів і в моїй роботі постійно доводиться працювати в різних напрямках, тому постійно хочу навчитись чогось нового. Велике значення на сучасному етапі надається комп’ютеризації навчального процесу. Оскільки дітей захоплює більше комп’ютер, ніж книга, то чому б не використовувати комп’ютерні технології для досягнення своєї мети? Тим більше, що мультимедійні технології сприяють розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, допомагають зробити урок більш яскравим, цікавим, насиченим великою кількістю інформації, яка легко засвоюється школярами. Комп’ютер у навчальному процесі є не лише джерелом інформації, а й засобом навчання й тим інструментом, що дозволяє активізувати процес пізнавальної діяльності, сприяє розвитку гнучкості мислення, формує вміння учнів орієнтуватися й адаптуватися в сучасному світі. Виховання цих якостей практично є неможливим без використання інформаційних технологій. Уміння працювати з інформацією підвищує конкурентоспроможність учня спочатку в освітньому середовищі,  а згодом в галузі його професійної діяльності. Окрім цього формується здатність до самовдосконалення, самостійного пошуку, творчості, виникає атмосфера співпраці, партнерства. Це також сприяє формуванню особистості, здатної не лише до пошуку й творчості, але й плідного спілкування і проявів толерантності в стосунках з людьми. Тому в своїй роботі створюю різні цікаві презентації. Також нещодавно прийняла участь у дистанційному тренінгу  по оволодінню таким програмним засобом, як Prezi. На мою думку,  це ще більше зацікавить учнів, адже нове сприймається завжди краще.
Завтра не починається. Воно вже почалося. І диктує нам перспективи молодого покоління, яке підростає сьогодні у школі. Це вони, сучасні діти, хочуть нового, інноваційного. Вони вже вимагають, а ми не повинні відставати, повинні випередити час, щоб стати «їхнім Учителем»


З досвіду роботи

Петренко Вікторії Григорівни

5 коментарів:

  1. Г. Сковорода писав "Творчості, як і будь-якої діяльності можна навчитися". А молодшого школяра творчості може навчити лише творчий учитель. І я цілком згодна з Вами, Вікторіє Григорівно, що запорукою успіху навчального закладу є творчий потенціал працівника, його професіоналізм, ерудиція, вміння творити, креативність.

    ВідповістиВидалити
  2. Інноваційні процеси є важливими напрямками діяльності освіти. Особливістю навчального процесу стає орієнтація на компетентнісно-орієнтоване навчання, виховання і розвиток духовно-моральної сфери людини, що забезпечує педагогам право свободи вибору змісту і форм навчання, розробки авторських освітніх програм та впровадження інноваційних технологій.Учитель творить нову особистість, яка житиме в цьому суспільстві,та стане його невід'ємною часткою.Таким учителем є Вікторія Григорівна.Всього Вам найкращого.

    ВідповістиВидалити
  3. Погоджуюся з Вікторією Григорівною,що без творчості неможливі ні виховний, ні навчальний процеси.Змінюється роль вчителя в навчально-виховному процесі.Він повинен не тільки добре знати предмет, володіти відомою методикою його викладання, але й використовувати нові методи, форми викладання, а також швидко освоювати нові ресурси, намагаючись їх грамотно застосовувати.

    ВідповістиВидалити
  4. Вікторіє Григорівно! Я повністю підтримую Вашу думку, що потрібно працювати в школі творчо і надзвичайно любити своїх вихованців. Ви - творчий вчитель, Ваші уроки сучасні, незвичайні, цікаві, життєві, корисні не
    лише учням, а й колегам. Бажаю подальших успіхів!

    ВідповістиВидалити