Огир Т. Ю.


Тема виступу: «Формування творчої особистості молодших школярів на основі впровадження педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського»

Педагогічна спадщина В.О. Сухомлинського – джерело творчості та глибокого вивчення практичного досвіду для кожного вчителя. Вона відкриває нові можливості для формування і вдосконалення педагогічної майстерності.
Теоретичні положення й методичні знахідки В.О. Сухомлинського щодо формування творчої особистості школяра з вагомим і помітним внеском у вітчизняну й світову педагогіку. «Творчість» як педагогічну категорію видатний педагог розглядав як єдність інтелекту, волі, моральних якостей, емоцій дитини, як глибоко своєрідну сферу духовного життя дітей, в котрому яскраво виявляється індивідуальна самобутність кожної дитини, як одну з умов утвердження моральної гідності, самоповаги. Суть особистісного підходу в тому, що в школу приходять не просто учні, а учні особистості зі своїм світом почуттів і переживань. Учитель має враховувати ці особливості і використовувати такі прийоми, в яких кожен учень почуває себе особистістю, відчуває індивідуальну увагу вчителя.
«Виховання полягає в тому, - стверджував Василь Олександрович, - щоб уміло, розумно, мудро, тонко, сердечно торкнутися до кожної з тисячі граней, знайти ту, яка, якщо її як перлину шліфувати, засяє неповторним сяйвом людського таланту, а це сяйво принесе людині особисте щастя. Відкрити в кожній людині її, лише її неповторну грань, - у цьому мистецтво виховання».
Педагогічний колектив нашої школи упродовж багатьох років вивчає спадщину Великого педагога, досліджує виховну та дидактичну її складові задля інформації його ідей у практику роботи школи. У стінах закладу панує дух В.О. Сухомлинського, його педагогічними ідеями пройнятий весь педагогічний колектив. Робота вчителів школи підпорядкована єдиній меті – формувати в учнів інтелектуальний та творчий потенціал, розвивати кожну дитину як неповторну індивідуальність, соціально адаптовану до життя в сучасних умовах. Видатний педагог вважав, що реалізувати особистісний підхід до школярів можна лише на основі вивчення їхніх індивідуальних здібностей, нахилів, особливостей, чому в нашій школі приділяється велика увага: через виявлення здібностей і талантів дитини  - до формування розвиненої особистості. Ми прагнемо до того, щоб кожен вихованець з перших днів перебування в школі розвинув творчі здібності, вийшов з її стін з певним життєвим покликанням. Ми, також переконані, що педагогічна майстерність учителя полягає в застосуванні принципу особистісного підходу, який виявляється як взаємоповага учнів та вчителів, духовне взаєморозуміння та співчуття, готовність щиро захоплюватись досягненнями учнів, педагогічний оптимізм,безумовна віра в духовний, фізичний, інтелектуальний потенціал дитини і здатність допомоги його реалізувати.
В цьому нам допомагає реалізація ідей партнерства, гуманізації у стосунках учителя з учнями під час навчально-виховного процесу; використання особистісно-орієнтованого навчання і виховання; диференційоване навчання, (на основі досвіду заслуженого вчителя України, вчителя початкових класів Логачевської С.П.); викладання навчальних предметів з використанням інноваційних технологій; оптимальне поєднання традиційних та інноваційних технологій навчання; стимулювання інтелектуального розвитку дітей в урочний та позаурочний час; розвиток навчальних можливостей учнів; створення сприятливого психологічного клімату у класних та педагогічних колективах; створення валеологічного простору, виховання здорової й творчої особистості.
Вчителі школи, постійно дбаючи про піднесення якості й ефективності навчально-виховного процесу, звертаються до педагогічних ідей В.О Сухомлинського. Індивідуальні творчі мають добре відомі в районі вчителі Каплун Л.А., Капустинська Т.В., Копійка В.М., Коломоєць Т.Г. Вони ефективно використовують різні форми проведення уроків: урок-гра, урок-подорож, урок-брейн-ринг, урок-екскурсія, урок-імпровізація, урок-театралізація, інформаційно-комунікативні технології; творчо реалізують між предметні зв’язки, інтерактивні технології навчання, розв’язання проблемних ситуацій, творчі дискусії, логічні вправи.
Набутим досвідом роботи з питань особистісного виховання і навчання вчителі ділиться з колегами на педрадах («Про роботу педагогічного колективу з розвитку розумових здібностей учнів, формування у них високої пізнавальної культури», «Формування гуманної особистості»); круглих столах («Роль учителя у справі формування особистості учня»), засіданнях методичних об’єднань («Здійснення індивідуального підходу до учнів в процесі навчання та виховання на основі педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського»; психолого-педагогічних семінарах («Особливості організації навчально-виховного процесу з обдарованою дитиною»).
Розвиток і формування творчої особистості включає в себе, крім особистісного, ще й ціннісно – орієнтаційний підхід. В.О. Сухомлинський вважав, що основоположним фактором педагогічної системи є формування моральних якостей особистості, її ціннісних орієнтирів. Він виділяв психологічний, інтелектуальний, соціальний, фізичний ціннісні аспекти виховання та загальнолюдські, національні, особистісні цінності. Сухомлинський був глибоко переконаний, що у школі необхідно з учнями вивчати етичні поняття, принципи і норми. Багато хто з учнів має досить слабке, часом примітивне уявлення про моральні поняття. Зрозуміло, що людина, яка глибоко не усвідомила етичні норми, поняття та категорії, не може зробити їх своїми переконаннями.
Вказавши на моральні якості, котрі має виробити в себе кожен учень , Сухомлинський відмічає, що виховання, яке спонукає до самовиховання, - це справжнє виховання. Вчити самовихованню – це незрівнянно важче, ніж організувати та провести будь-який захід. Тільки виховання, що спонукає до самовиховання, може розв’язати складну задачу – виростити людину ідейною, моральною, благородною, працелюбною.
На думку нашого педагогічного колективу, це ідеї Великого вчителя є надзвичайно актуальними в наш час падіння моральних принципів в суспільстві і родині, поширення насилля, тому «олюднення середовища навколо кожної дитини, гуманізація соціуму і власне педагогічного процесу є найвищою турботою вчителя»
У школі створена продумана система виховної роботи, в основу якої покладені ідеї В.О. Сухомлинського про гуманізацію шкільного життя, виховання патріота громадянина, всебічно-розвиненої особистості. Вчителі ефективно використовують цикли етичних бесід, уроки духовності, казки, притчі, легенди, моральні настанови Великого педагога з питань гуманістичної спрямованості виховання. Із метою морально-етичного виховання і духовного розвитку дітей стало традицією проведення бібліотечних уроків, які проводить шкільний бібліотекар Коробка Т.Б. на різну тематику, а саме: «Подорож до читацької скарбнички В.О.Сухомлинського», «Моральні цінності школяра», «Звичаї та обряди українців», «У гостях у казки», «Місце книги в твоєму житті», «Герої В. Сухомлинського – очима дітей». Під час таких занять учні знайомляться з дитячими творами педагога, дають характеристики головним героям, роблять висновки, усвідомлюють загальнолюдські моральні цінності.
Традиційними стали тижні В.О. Сухомлинського, в рамках яких проводяться уроки мислення за тематикою, запропонованою видатним педагогом, уроки В.О. Сухомлинського, конкурси малюнків, плакатів, творчих робіт, влаштовуються музично-літературні ранки, усні журнали, читацькі конференції за творами Добровольця. Вчителі діляться своїми досягненнями у вивченні та впровадженні в практику роботи педагогічних ідей Василя Олександровича. У школі налагоджено випуск методичних бюлетенів: «Як учити своїх вихованців виховувати самих себе» (поради педагогам на основі книги В.О. Сухомлинського «Сто порад вчителеві»); «Все шкільне життя повинно бути пройняте духом гуманності», «В.О. Сухомлинський про моральне виховання».
Педагоги прагнуть зацікавити всіх учнів позаурочною діяльністю – участю у предметних тижнях, конкурсах, виставках, змаганнях. Для закріплення та творчого використання знань, набутих учнями на уроках, з метою виховного впливу на дітей, у школі щорічно проводять тематичні та предметні тижні.
Класоводи спрямовують свою роботу на максимальне охоплення учнів заняттями у гуртках ЦДЮТу. Дослідження свідчать, що 71% учнів школи розвивають свої здібності й задатки в позаурочний час на заняттях у гуртках образотворчого мистецтва «Мальва», екологічному «Жайворонок», декоративно-прикладного мистецтва «Барвінок», вишивки «Вишиванка», в’язання гачком та спицями «Вязанчик», технічного моделювання «Моделіст».
Педагогічний колектив школи має великий досвід організації і проведення екскурсій пізнавально-розвивального характеру в межах селища, області, країни. Упродовж 2010-2017 років учні побували в містах Чигирин, Канів, Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Миколаїв, Кіровоград, селищі Петриківка, де відвідали театри, заповідники, зоопарки, познайомилися з історичними місцями та пам’ятками. Такий вид роботи розширює пізнавальні інтереси дітей, сприяє національно-патріотичному вихованню, прищеплює почуття гордості за свою країну.
Своїми надбаннями педагоги щедро діляться з колегами по школі, вчителями району та методичних заходах шкільного та районного рівнів. Так, були проведені: круглий стіл «Роль учителя у справі формування особистості учня через гуманізацію навчально-виховного процесу»; проблемний стіл «Гуманізація навчально-виховного процесу на основі ознайомлення з національною культурою, народними традиціями, фольклором України»;
Педагогічний турнір «Від авторитарно караючої педагогіки до педагогіки співробітництва»; конференція «Стежинами любові і добра», районний семінар-практикум проблеми «Національно-патріотичне виховання молодших школярів в групі продовженого дня на основі використання ідей В.О. Сухомлинського». Вчителі школи друкуються в фахових журналах «Початкова освіта», «Початкове навчання та виховання», «Початкова школа», «Позашкільна освіта», «Завучу усе для роботи», «Вихователю ГПД усе для роботи», «Англійська мова в початковій школі». Так, упродовж 2013-2017 років в журналах були розміщені 38 розробок уроків, серед них: уроки мислення серед природи, уроки Доброти, уроки гендерної рівності, бібліотечні уроки, статті. За творче впровадження педагогічних ідей В.О. Сухомлинського в роботі з учнями та в управлінській діяльності заступнику директора з навчально-виховної роботи Огир Т.Ю. у 2013 році була присуджена районна педагогічна премія імені Василя Сухомлинського.
Таким чином, робота педагогічного колективу нашої школи підпорядкована єдиній меті – формувати в учнів інтелектуальний та творчий потенціал, розвивати кожну дитину, як неповторну індивідуальність, соціально адаптовану до життя в сучасних умовах.



Заступник завідувача філією
з навчально-виховної роботи

Огир Тетяна Юріївна

3 коментарі:

  1. Дійсно, сьогодні, у час стрімкого розвитку інформаційних технологій та постійної зміни соціальних і політичних умов педагогічна спадщина великого педагога не втратила свого виховного та педагогічного значення. Тому і сучасному педагогу корисно та необхідно знову і знову звертатися до творів Сухомлинського, що і роблять учителі нашої школи. У виступі всебічно розкрита робота педагогічного колективу школи по формуванню творчої особистості учнів на основі використання педагогічної спадщини в. Сухомлинського. Дякую вам за високу оцінку моєї роботи з даного питання.

    ВідповістиВидалити
  2. Джерелом творчості та глибокого вивчення практичного досвіду,для кожного вчителя,є педагогічна спадщина В.О.Сухомлинського.Вона відкриває нові можливості для формування і вдосконалення педагогічної майстерності кожного вчителя.Тому в нашій школі вироблена роками система виховної роботи, в основу якої покладені ідеї В.О. Сухомлинського про гуманізацію шкільного життя, виховання патріота громадянина, всебічно-розвиненої особистості. Наші вчителі систематично використовують цикли етичних бесід, уроки духовності, казки, притчі, легенди, моральні настанови Великого педагога на своіх уроках.Стало традицією проводити уроки Мислення серед природи.

    ВідповістиВидалити
  3. Школа у поглядах В.О. Сухомлинського – це не комора знань, а світоч розуму, святиня і надія, духовна колиска народу, норовливе дитя суспільства, це світ душевних людських доторкань, зосередження добрих почуттів, тонких переживань, це вічне вогнище краси, освіти й освіченості. На мою думку це є актуальним і в наш час. Я вважаю, що школа лише тоді школа, коли головний предмет у ній – людинознавство, коли пізнання світу починається з пізнання людської душі. Саме ці наголоси та акценти педагогіки Василя Сухомлинського, на мою думку, є актуальними для побудови нової української школи.

    ВідповістиВидалити